Den 27 december 2016 åkte jag till IKEA med ett presentkort, som min familj hade gett mig. Presentkortet skulle bidra till stolen, som jag hade velat köpa ett tag. Efter att jag hade pratat med Örebros butikschef, Carina, och hennes närmsta chef, Cecilia, gav mig båda ett löfte: De skulle fästa en skylt vid stolen, som talade om för kunden att det blir en extrakostnad att hämta hem artiklar mellan butikerna. Jag gav dem tid att ändra på detta och meddelade dem om att jag skulle kolla upp det.
Nästan fyra veckor senare, den 25 januari 2017, besökte en av mina vänner butiken och skickade över dessa fotografier. Det stod väldigt klart för mig att Carina Nordström inte hade hållit sitt löfte; det hade inte heller hennes överordnade chef, Cecilia. Denna vän gick även igenom butiken och sa att det inte hade satts upp några ytterligare skyltar med information om extrakostnaden.
Vad är det som händer?
Jag har ringt till Carina Nordström vid tre olika tillfällen – ända fram till i morse – och hon har inte lyckats återkomma. Jag undrar om hon har vidarebefordrat denna information till sina närmsta chefer, för jag har känslan av att hon kanske inte har gjort det.
Carina: Varför kontaktar du inte mig? Varför höll du inte ditt ord och fäste en skylt på stolen, som informerar om extrakostnaden för hämtning butiker emellan? Jag fick ett presentkort på SEK 1000, men jag vill inte längre spendera dessa pengar i er butik! Det kanske inte spelar någon roll för dig; du tycker möjligen ”än sen då”. Jag undrar vad dina chefer tycker om att jag la upp ditt namn, företagets namn och fotobevis. Har du hållit informationen för dig själv i ett försök att lösa det här på ditt sätt? Vilken ursäkt kommer du att ha? Kommer du att fortsätta med att hålla tyst och inte svara? Den enkla vägen ut är att ge bort presentkortet till någon annan så att de kan dra nytta av det. Men det skulle motverka syftet med att jag utmanar dig. Detta presentkort skulle ändå användas i en av era butiker; IKEA skulle tjäna på försäljningen.
Det här är bara ytterligare ett steg som jag tar för att få dig och organisationen att svara. Jag väntar fortfarande på att någon ska kontakta mig. Hur många människor har inte åkt till butiken i onödan bara för att ni inte gav rätt information i förväg eller på artikeln själv?
/Terry Evans
Kom ihåg när du sa Terry på en lektion att vi ska välja våra strider, så det säger jag till dig nu! Köp el skicka efter en fåtölj någonannastans kram Gunnel
Thank you for your words! This is me facing my truth and not turning my back on it. IKEA are tricking a lot of people out of their money. Would you turn your back if it was about you? Before I started this investigation I asked the spirit world whether I should do it or not. Their answer was: ”Go ahead!” The answer still remains the same. /Terry Evans
Det är dåligt gjort att ljuga på detta viset.Verkar totalt lönlöst att få ett svar därifrån och att det ska skyltas rätt.Det är nog många som betalar extra för att få en vara från en annan butik,som inte vågar säga ifrån.
If more people confronted them they would not have so much control, would they? Remember: We do not work for IKEA, they work for us in the service that they give. Thank you for your words! /Terry Evans
Det är lätt att tappa sugen för mindre än det här som hänt. Måste ju ta mycket kraft och det var ju inte meningen från början; jag menar att syftet med att ge en gåva inte ska behöva generera en massa onödiga diskussioner.
Vad har de att förlora på att ge dig rätt, mer än att tappa sitt eget ansikte?
JAG hade inte orkat utan gett upp. Det tror jag fler med mig också gjort.
Fråga dig själv om det är värt att ”bråka”, kan ju tära på din hälsa till slut Terry.
Hoppas det löser sig!
Hälsningar
Birgitta Marjakangas
Lindesberg
I ask myself that question every day. Should the day come where I have the feeling that I have to stop, I will listen.
This is good for my health, because I am being true for myself.
Not being true to ourselves is detrimental to our health.
Thank you, Birigtta! /Terry Evans
Att vara sann mot sig själv är självklart viktigt. Håller tummarna att det ordnar upp sig till slut.
Håller på dig!
Hälsningar
Birgitta <3
Kom ihåg att IKEA redan har fått betalt för presentkortet, att inte lösa in det gagnar bara IKEA.
Tips, köp något annat på IKEA och titta ut en stol någon annanstans där service och leveransvillkor är rimligare.
Hälsningar
Linnea
Welcome to the blog! Everything you suggest, I have thought about. To spend the money on something was not the reason I was given this gift certificate.
When I go shopping to buy something, I would not just want to use the money; I would like it to be something special. Thank you. /Terry Evans
Heja Terry! Förstår att du känner samma ilska som jag just gör till Trygg Hansa. Hållit på sedan augusti för att få rätsida på min olycksfallsförsäkring. Har telefon rill handläggare som aldrig eller väldigt sällan svarar inte heller ringer upp. Fick nu telefonnummer till dennes chef men inte heller denna är anträffbar. Man blir rent ut sagt fb när de inte hör av sig och man hela tiden hamnar i en telefonväxel. Heja dig!!!
Welcome to the blog!
This is not just about IKEA, it is really about a bigger picture; human rights.
Do not give up, and let me know how you get on. /Terry Evans
Något som jag upptäckt är att ungdomen inte tänker på hur det drabbar andra. Diskuterade på vår orts facebooksida om fyrverkerier, småbarn och hundar, då den jag pratat med då skickar ett privat meddelande, där han frågade om min hund kände det bättre när jag yttrat mig. Tände riktigt till och frågade varför han inte vågade ta upp det på hemsidan, då jag inte var ensam om problemet! .
men eftersom han tycker att småbarn ska vara med på stora nöjen och vara vakna så man får orsak till att smälla av smällare tidigare, så ska jag till nästa år tipsa sociala (inte bara en familj som är med) för så här gör man inte! Han kanske tyckte jag var en sur gammal kärring men att jag har 2 barn som var yngre än honom som hade mycket bättre vett!
Han skrattade åt mig
Visst, han jobbar med förskola/dagis, men inte blir man bättre förälder för det
Så här är det överallt i samhället, är du gammal (över 40) så ligger du efter i tankesätt. Vi har nog skämt bort våra ungdomar, bara skaffa en utbildning så du får ett jobb och tjänar pengar. Vi lyssnar på äldre, men inte nutidens ungdomar.
Bara att man får en befattning så krävs det att man ska se alla kunder, inte ungdomen som köper allt vad dom kan
Uh bara att inse att man är dålig kund bara för att man inte köper hej vilt
Nä, vi hänger inte med och tack och lov för det!
Terry, du prioriteras inte först, du är ingen framtida kund som dom kan lägga bränsle på, tyvärr!
Har jag fel?
Så lägg inte så mycket energi på det, om det nu inte blir en ny chef
It takes much more energy not to confront something, if it is your truth. Thank you for your words, Irene! /Terry Evans
Ring Ingvar Kamprad direkt.
I would love to speak to this gentleman, but there is no way to get in touch with him.
If there is somebody out there who knows how to contact Ingvar Kamprad, please let me know! /Terry Evans
Stå på dig Terry.
Thank you for your words, Ove! I am not ready to give up just yet. /Terry Evans
Presentkort betalar man ju i förväg, så i vilket fall som helst så har Ikea redan tjänat sina pengar och struntar nog i om varor tas ut för den pengen eller inte.. de har gjort sin vinst redan..
Tycker dock det äe dålig stil av dem att inte informera- jag tycker mer och mer läggs på kund och inte på service hos butik..
Många affärer har inte serviceinriktad personal, utan är mer efter profit..
Gör som du känner är bäst Terry.
Må så gott! ?
I just spoke to a friend of mine. He is involved in different businesses and told me that IKEA in the south of Sweden had to bring items from Stockholm for him and had never heard of this additional cost from store to store. Welcome to the blog! /Terry Evans
Detta tycker jag är riktigt dåligt av Carina och hennes
närmsta chef på IKEA i Örebro att uppträda på det viset,
dålig reklam är absolut inte bra, ökänd är aldrig kul att bli.
Kan bli svårt att tvätta bort den stämpeln.
Men ge dig inte Terry, det hade inte jag gjort.
Ni har väl lokaltidning och lokalradio, jag hade nog pratat med dem.
Kan tyckas att det är en ”skitsak” men för dig och alla oss andra som
söker något och IKEA eller någon annan uppför sig så här är det inte alls kul,
tidningen eller radion, vore nog något för dem.
Önskar dig en fin tisdag, kram till dig och din familj.
Hälsningar
Kicki Lundberg.
Thank you for your words of support; you have the same feeling as I! If you walk away from abuse it will never go away. /Terry Evans
Skriv ett brev till Kamprad him self!
Just do it!
I would like to write him a letter but have no way of contacting him. If somebody has his adress or telephone number, please come back to me.
Thank you for your advice! /Terry Evans
Terry konsumentvägledaren i din kommun är rätt person att ta detta vidare till.
We will contact them, thank you! Welcome to the blog. /Terry Evans
När jag råkar ut för något liknande och inte får ett riktigt svar, brukar jag vände mig till de som är högre upp i chefsposition.
Tyvärr blir det vanligare, att de som är närmast kunden ofta får ta den svåraste biten, får stå till svars och cheferna klarar sig undan.
Hälsningar Gunilla
They do leave the dirty work to the floor staff; such a shame! Thank you! /Terry Evans
Inte kul när man inte får nån respons!
Dåligt!
Kram Julia
Thank you, Julia! You motivate me a little more. Why do IKEA have the policy of ignoring their customers? /Terry Evans
Vad dåligt av Ikea. Jag tycker att dom åtminstone borde förklara varför de inte bryr sig. Som kund vill man ju veta det. Varför lova en sak och sedan bara strunta i den. Om inte någon som du pratat med vill svara på dina frågor så måste det ju finnas någon annan vettig person som är mån om företaget. Hoppas att det ordnar sig och att du får veta det snart. Det kanske är något för programmet PLUS att ta upp. Med vänlig hälsning Marianne.
We have been thinking about who to turn to next. PLUS is a good idea! Thank you! /Terry Evans
Nu börjar jag lessna på riktigt. Vad händer?! Har du börjat använda den här bloggen för någon slags personlig krigsföring mellan dig och IKEA?! Vad har hänt med alla dina kloka vackra inlägg om budskap som är verkligt riktigt. Jag är faktiskt inte intresserad av att läsa om din krigsföring. Det ger bloggen en dålig stämning även om du har rätt i sak, tycker jag att du använder fel forum för detta. Du har förvandlat bloggen till något helt annat och jag undrar hur man gör för att dra sig ur? Vad är ditt syfte egentligen med att använda den här bloggen för att beskriva IKEAS baksidor?
Jag saknar det som bloggen var till för från början.
When I was met with this problem, I wondered how many other people had been ignored by IKEA.
The first thing I did was to ask the spirit world if I should follow this through or just leave it.
Their reply was quite clearly ”Follow it through”
This is not a personal war for me. Do you have any idea how many people have been abused by IKEA and have been charged for things that they should not be responsible for?
As a point of interest: Every other company that I have spoken to do not pass on extra charges onto their customers. For me, it is about how IKEA treats their customers.
If you do not face things like that, where is your truth?
I did ask for permission, spirit thought I should go for it.
Thank you! /Terry Evans
Jag förstår varför du gör det, som jag skrev jag anser att du har rätt i sak. Men jag reagerar lite när du skriver att du har frågat dina vägledare om hur du skulle göra. Vart ligger ditt personliga ansvar i det hela? Självklart frågar även jag om råd men det sista beslutet är ändå mitt eget att ta eftersom jag behöver stå där med konsekvenserna. Jag ifrågasätter inte ditt handlande, jag ifrågasätter varför det ska ältas och drivas här? Det finns många som förmodligen inte har problem med ikea också. Jag försvarar inte deras handlande, det är ett fult system de har tagit an och jag är övertygad om att Ingvar Kamprad inte skulle tycka om det här som Ikeas grundare. Jag vågar bemöta den här typen av frågor men jag har inte behov av att basunera ut det till hela svenska folket och framförallt inte på det här sättet.
I am a person that does not run away and that takes responsibility. I do not like being bullied or lied to, abused. I do not think that any human being should.
Instead of complaining about things, I do something about it if it is true to my heart. I am making other people aware of how to handle different situations; one voice can become many. Thank you! /Terry Evans
Dåligt gjort av henne!!! Hur svårt kan det va?????
Stå på dig Terry!
I would rather stand my ground than walk away and not give my opinion about the way this company treats its companies.
If you do not stand your ground you give them more power. Thank you! /Terry Evans
Beundrar din envisa kamp för din rätt.
Jag tror dom känner pressen,
Varför svarar hon inte.
Hon” dom”har förstått att det hela blev så fel.
För stolt att erkänna?
Känns som att situationen är lååångt i från den visionen Kamprad hade”har”
Stå på dej terry.
Thank you for those words of support.
This conflict is all about customers’ rights. /Terry Evans
Dear Terry,
Do you want to be right or do you want to be happy? Sometimes we cannot have both. Release, let go and move on.
Love and compassion!
Gunilla
Words. Could not have said it better…..Thank You
Släpp det! Plågar bara sig ändrar inte företagets handlande !
Maybe I cannot change IKEA, but I can expose their procedures to people that shop there.
Welcome to the blog and thank you for your words! /Terry Evans
Jag har bojkottat många affärer pga dålig service och Terry stå på dig 🙂
Thank you for those supportive words! /Terry Evans
Hej Terry! I detta fall kan du både ha rätt och bli glad! Genom att få rätt i sak och få Ikea att verka för kundens bästa och ge ut fullständig information så gläder du många andra som slipper slösa energi i onödan! Och visst kan man bli glad över att vinna en kamp som verkar ”fjuttig” i företagets ögon men som kostar en massa energi i att försöka få kontakt med rätt personer OCH ett svar… Jag gläder mig med dig och alla andra kunder för att du orkar protestera mot företag som endast har sin egen vinst i fokus! Kramar och stort tack Terry!
Hej Terry,
Det är mänskligt att göra fel ibland. Om jag hade vart Carina så hade jag helt enkelt sagt som det var- att jag glömde bort det och bett så mycket om ursäkt och korrigerat felet (OM det nu var det som hände i ditt fall). Svårare än så är det väl inte?
Men istället så ignorerar de kunden. De beter sig urbota dumt. Jag brukar gå ”högre upp” i såna fall- och då brukar det ordna sig.
STOR KRAM till dig Terry
Hej Terry!
Har läst en del svar till dig i bloggen… för mig handlar det inte om att ha rätt och jag upplever att det inte är det för dig heller. Utan det handlar om respekt gentemot kunderna, Att delge rätt information och visa hänsyn. Jag tror inte alls att de var intresserad av att sätta upp informationen och tänkte inte görandet heller. Det skulle ha inverkat på försäljningen.
Bra att du sätter ner foten.
Kram Linda
jag tog kontakt och fick prata med en i Älmhult. de förklarade att alla det är omöjligt att ha alla varor hemma pga. liten lokal. det kan jag förstå men att sätta ut en stol i butik, då ska dom ha den hemma eller informera att vi får hem den då och då. här har dom medvetet inte den stolen i butik och man får därför beställa hemkörning, alternativt åka till nästa ikea. prisbilden blir då från runda tal 3000 för en fåtölj hamnar på 3400 kr. detta är ett sätt för ikea att som vanligt trixa med siffror så produkten är dyrare än vad skyltningen säger. detta är helt klart vilseledande reklam men som damen sa så blir kunden informerad vid kassan. detta är deras policy och därmed sätter ikea inte kunden främst, inte en tanke på missnöjda, besvikna kunder. terry, hade jag varit du hade jag sålt eller gett iväg presentkortet och letat vidare. och det minsta dom kan göra är att sätta ut lapp, som både du och jag har föreslagit, görs inte detta visar det tydligt på vilket vilseledande spel de spelar.
jag kommer fortsätta dela dina inlägg, hoppas ni andra som tycker detta är fel att också göra det.
lycka till!
man kan tolka detta som terrys privata krigsföring mot ikea och för att stärka egot och för utmaningens skull, men jag vet att terry är smartare än så. terrys inlägg har även med vårt liv att göra. vågar vi stå på oss. ska vi bli överkörda av orättvisor. kan vi påverka. har vi uthållighet, kan vi stärk oss i liknande situationer o.s.v. i ett samtal med terry fick jag en förklaring, själv tänkte jag lägg inte för stor vikt. men så fort jag kände känslan om meningen med kriget så vet jag att det är av större betydelse och andevärlden låter oss inte fajts för fajtandets skull. det kan bli en seger och denna seger i sig är av värde, inte bara för terry. vi har, trots inlägget gäller terry, mycket att lära. jag fick en stark magkänsla, så terry var rädd om din hälsa och jag vet att du lyckas.
Thank you, Kristina!
I am not going to give that certificate away; the person that bought if for me will be asking for a refund. They are using negative psychological selling techniques. /Terry Evans
Kram!
Dear Terry.
Jag hade som dig varit ärlig, låtit dem ta ansvar, om dem inte gör bojkottat företaget. Hade alla gjort det hade det inte kunnat hålla i längden, som alltid måste några börja ta ansvaret för att fler skall följa.
Sedan hade jag sett över mina värderingar i omvärlden, varför går jag till ett sådant i första hand utan hjärta och med massproduktion och förväntar mig hjärta? Vad vill din själ säga, börja titta åt andra håll i livet? Det finns tusen av andra företag som lägger sin själ i sitt arbete. Det kostar mer, men man får mer i kärlek.
Vänder du dig till platser som sprider kärlek eller vänder du dig till gigantiska jättar med tusentals floppar och ekonomiska sakfrågor. Varje val man gör att stödja en viss energi/område är ett ansvar man tar åt en viss riktning i livet för människor. Börjar fler köpa från hjärtats produktion, börjar fler hjärtan att kunna producera. Vårat ansvar är att se över varför gjorde vi just det valet i första hand och vad är det mer vi inte ser i omgivningen där vi trott att vi fått kärlek men inte egentligen får.
Det låter som ditt hjärta skulle kunna vilja säga något, exempelvis: vart vill du lägga ditt fokus, där hjärtat och själ går i första hand, innan du gör ett val att interagera med miljön, företaget eller personen, för att på så vis stödja att kärleken runt dig växer.
Kan det vara så?
Kärlek till er <3
så himla kloka ord med att välja företag m.m. för att få rätt energi, så kärleken växer. väldigt viktig och intressant aspekt. tack för det, se vad mycket man glömmer men blir påmind om.
Verkar inte som andarna tycker du ska ha stolen, förmodligen en skitstol och ett dåligt köp :))
Mycket bra att Terry skriver om detta. Tyvärr är det Terry med sin historia beskriver en tendens i samhället; hos företag, myndigheter och på arbetsplatser. Som kund eller anställd (som människa förresten) bemöts man med tystnad och ignorans då man påpekar en brist eller visar på att något inte stämmer. Det finns en oerhörd rädsla för att erkänna att man gjort fel och en oerhörd rädsla för att be om ursäkt för det. Detta trots att det handlar om ett uppenbart fel, en uppenbar brist. Hade felet rättats till och man som kund eller anställd fått en ursäkt så hade ju saken varit utagerad. Men man väljer att blunda och ignorera uppenbara brister. Tyvärr räcker det inte med att blunda för ett problem för att det ska försvinna. Tvärtom, problemet växer! Jag är därför mycket glad för att Terry genom sin historia uppmärksammat denna skrämmande samhällstendens.
Thank you for your words, Britt! I am sure that they will help us expose them eventually. /Terry Evans